KAĞIZMAN BELEDİYESİ MALİ HİZMETLER MÜDÜRLÜĞÜ
GÖREV VE ÇALIŞMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç Kapsam
MADDE1 - Bu Yönetmeliğin Amacı; Kağızman Belediyesi Mali Hizmetler Müdürlüğünün Kuruluş, Görev, Yetki ve Sorumlulukları ile Çalışma Usul ve Esaslarını düzenlemektedir.
Dayanak
MADDE 2 - Bu Yönetmelik 5393 sayılı Belediye Kanunu, 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununu ve ilgili mevzuat hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 - Bu Yönetmelikte geçen:
ç) Kanun : 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununu ve 5393 Sayılı Belediye Kanununu,
ı) Ön Mali Kontrol : İdarelerin gelir, gider, varlık ve yükümlülüklerine ilişkin mali karar ve işlemlerinin; idarenin bütçesi, bütçe tertibi, kullanılabilir ödenek tutarı, harcama programı, finansman programı, merkezi yönetim bütçe kanunu ve diğer mali mevzuat hükümlerine uygunluğu ve kaynakların etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılması şeklinde yapılan kontrolünü,
İKİNCİ BÖLÜM
Mali Hizmetler Müdürlüğünün Görevleri
Müdürlüğün Görevleri
MADDE 4 - Aşağıda sayılan görevler, Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından yürütülür:
ç) Bütçe kayıtlarını tutmak, bütçe uygulama sonuçlarına ilişkin verileri toplamak, değerlendirmek ve bütçe kesin hesabı ile mali istatistikleri hazırlamak.
ğ) Ön mali kontrol faaliyetini yürütmek.
ı) Misyon belirleme,(Belediye yönetiminin ilçe için öngördüğü vizyon, politika ve hizmetler konusunda araştırma geliştirme, kurumsal kapasite artırma, proje hazırlama ve yönetme, etkinlik düzenleme ile Belediye Başkanı tarafından verilecek diğer ilgili görevleri yerine getirmek.
ü) Mevcut bulunan mali kaynaklarına yönelik proje hazırlamak, ortaklık kurmak ve başvuru yapmak.
Stratejik Plan Hazırlıklarını Yapmak
MADDE 5 - Stratejik planın hazırlanması, güncellenmesi ve yenilenmesi çalışmaları Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından yürütülür. Stratejik Planın hazırlanmasında kullanılacak belge ve cetveller ile gerekli doküman Mali Hizmetler Müdürlüğünce ilgili birimlere gönderilir. Stratejik Planın hazırlanması için gerekli olan bilgi ve belgeler, görev alanları çerçevesinde, ilgili birimlerce hazırlanır ve belirlenen süre içinde Mali Hizmetler Müdürlüğüne gönderilir. Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından yapılacak stratejik plan hazırlık çalışmalarına birim temsilcilerinin katılımı sağlanır.
İdare Performans Programı Hazırlıklarının Yapılması
MADDE 6 - İdare Performans Programının hazırlanması çalışmalarında koordinasyon görevi Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından yürütülür. Bu çalışmalarda kullanılacak belge ve cetveller ile gerekli doküman Mali Hizmetler Birimi tarafından ilgili birimlere gönderilir. Birim performans programları harcama birimleri tarafından hazırlanarak belirlenen süre içinde Mali Hizmetler Birimine gönderilir. Mali Hizmetler Müdürlüğü, birim performans programlarından hareketle İdare Performans Programını hazırlar. Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından yapılan İdare Performans Programının hazırlık çalışmalarına birim temsilcilerinin katılımı sağlanır.
Bütçenin Hazırlanması
MADDE 7 - Bütçenin hazırlanmasında kullanılacak belge ve cetveller ile gerekli dokümanlar Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından ilgili birimlere gönderilir. Her bir harcama birimi bütçe teklifini hazırlayarak, birim performans programıyla birlikte Mali Hizmetler Birimine gönderir. Harcama birimi temsilcileri ile görüşmeler yapılarak, idarenin bütçe teklifi Mali Hizmetler Birimi tarafından hazırlanır. İdarelerin bütçe tekliflerinin hazırlanmasında Orta Vadeli Program, Orta Vadeli Mali Plan, İdarenin Stratejik Planı, Bütçe Çağrısı ve Hazırlama Rehberi, Yatırım Genelgesi ve Yatırım Programı Hazırlama Rehberi esas alınır. İdarenin bütçe hazırlamasında teşkilat kanunları ile ilgili mevzuatlar dikkate alınır.
Bütçe İşlemlerinin Gerçekleştirilmesi ve Kaydedilmesi
MADDE 8 - Bütçe işlemleri, harcama birimleriyle koordinasyon sağlanarak, Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilir, kayıtları tutulur ve izlenir.
Bütçe kayıt ve işlemleri, Mali Hizmetler Müdürünün veya yetki verdiği personelin onayıyla gerçekleştirilir ve idarenin tüm harcama birimlerine açık tutulur.
Ödenek Aktarma Belgelerinin Düzenlenmesi
MADDE 9 - İdarenin bu işlemleri ilgili mevzuatları çerçevesinde Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilir.
Gelirlerin Tahakkuku, Gelir ve Alacakların Takip ve Tahsili
MADDE 10 - Gelirlerin tahakkuku, gelir ve alacakların takip ve tahsil işlemleri, Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından yürütülür.
Ön Mali Kontrol İşlemleri
MADDE 11 - Ön mali kontrol görevi harcama birimleri ve Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından yapılır. Ön mali kontrol süreci mali karar ve işlemlerin hazırlanması, yüklenmeye girişilmesi, iş ve işlemlerin gerçekleştirilmesi ve belgelendirilmesinden oluşur.
İdareler, kaynakların amaçlarına ve mevzuata uygun, etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılması için gerekli ön mali kontrol önlemlerini alırlar. Etkin bir ön mali kontrol mekanizmasının kurulması idarelerin sorumluluğundadır.
Harcama birimlerinde yapılacak asgari kontroller, Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından ön mali kontrole tabi tutulacak mali karar ve işlemlerin usul ve esasları ile ön mali kontrole ilişkin standart ve yöntemler Bakanlık tarafından belirlenir.
Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından yapılan ön mali kontrolün sonucu ilgili harcama birimine gerekçeli bir yazıyla bildirilir. Ön mali kontrol görüş yazısının ilgili mali işleme ilişkin dosyada muhafaza edilmesi ve bir örneğinin de ödeme emri belgesine eklenmesi zorunludur. Mali Hizmetler Müdürlüğüce ön mali kontrol sonucunda uygun görüş verilmediği halde, harcama yetkilileri tarafından gerçekleştirilen işlemlerin kayıtları tutulur ve aylık dönemler itibariyle üst yöneticiye bildirilir. Söz konusu kayıtlar iç ve dış denetim sırasında denetçilere de sunulur.
Taşınır ve Taşınmaz Kayıtlarının Tutulması
MADDE 12 - İdarenin mülkiyetinde veya idareye tahsisli olan ya da idarenin kullanımında bulunan taşınır ve taşınmazları ile bunlara ilişkin işlemlerin kaydı ilgili mevzuatında belirlenen kişiler tarafından tutulur. Bu kayıtlar belirlenecek sürede ilgili birim tarafından Mali Hizmetler Birimine bildirilir. Mali Hizmetler Müdürlüğünce bu kayıtlar konsolide edilerek, idarenin taşınır ve taşınmaz kayıtları oluşturulur. Mal yönetim dönemine ilişkin icmal cetvelleri Mali Hizmetler Birimince hazırlanır.
Muhasebe Hizmetlerinin Yürütülmesi
MADDE 13 - İdarenin muhasebe hizmetleri Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından yürütülür. Muhasebe hizmetleri, kanun ve ilgili mevzuatı çerçevesinde, muhasebe yetkilileri tarafından yerine getirilir.
İdareler atanan veya görevlendirilen muhasebe yetkililerini, görev alanlarını ve bunlara ilişkin değişiklikleri, ilgililerin göreve başlama tarihinden itibaren en geç beş iş günü içinde Sayıştaya bildirir.
Bütçe Kesin Hesabının Hazırlanması
MADDE 14 - Bütçe kesin hesabı, bütçe uygulama sonuçları dikkate alınarak, Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından hazırlanır.
İdarenin bütçe kesin hesapları, Mali Hizmetler Birimince ilgili kanunlarındaki hükümlere göre düzenlenir.
Bütçe Uygulama Sonuçlarının Raporlanması
MADDE 15- Bütçe uygulama sonuçlarına ilişkin her türlü rapor, cetvel ve belge Mali Hizmetler Müdürlüğünce hazırlanır.
Birim Faaliyet Raporunun Hazırlanması
MADDE 16 - Harcama birimleri bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama yetkilisince, hesap verme sorumluluğu çerçevesinde, Mali Hizmetlere ait faaliyet raporu her yılın Şubat ayı sonuna kadar hazırlanarak üst yöneticiye sunulur.
Bu raporda genel bilgilerle birlikte, kullanılan kaynaklar, bütçe hedef ve gerçekleşmeleri ile meydana gelen sapmaların nedenleri, varlık ve yükümlülükleri ile yardım yapılan birlik, kurum ve kuruluşların faaliyetlerine ilişkin bilgileri de kapsayan mali bilgileri, stratejik plan ve performans programı uyarınca yürütülen faaliyetleri ve performans bilgilerini içerecek şekilde düzenlenir.
Danışmanlık Hizmeti Sunma ve Bilgilendirme Yükümlülüğü Pr
MADDE 17 - Mali Hizmetler Müdürlüğü, harcama birimleri tarafından bilimlerine... ilişkin olarak istenilen bilgileri sağlamak ve harcama birimlerine mali konularda danışmanlık hizmeti sunmakla yükümlüdür. Bu amaçla mali yönetim ve kontrol ile denetim konularında gerekli bilgi ve dokümantasyon, yetki ve görevleri çerçevesinde, Mali Hizmetler Müdürlüğü tarafından oluşturulur ve izlenir.
Harcama birimleri, mali mevzuatta meydana gelen değişiklikler konusunda Mali Hizmetler Birimi tarafından uygun araçlarla bilgilendirilir.
Mali konulardaki düzenleme ve kararların uygulanması konusunda, gerektiğinde ilgili idarelerin görüşü de alınarak, Mali Hizmetler Birimince uygulamaya açıklık getirici ve yönlendirici yazılı açıklama yapılabilir.
İç Kontrol- Ön Mali Kontrol Sistemi ve Standartları
MADDE 18 - Mali Hizmetler Müdürlüğü, iç kontrol-ön mali kontrol sisteminin kurulması, standartlarının uygulanması ve geliştirilmesi konularında çalışmalar yapar ve çalışma sonuçlarını üst yöneticiye sunar.
Kanuna ve Bakanlıkça belirlenen standartlara aykırı olmamak koşuluyla, idarece gerekli görülen her türlü yöntem, süreç ve özellikli işlemlere ilişkin standartlar Mali Hizmetler Birimi tarafından hazırlanır ve üst yöneticinin onayına sunulur.
Üst Yönetici Tarafından Verilecek Diğer Görevler
MADDE 19 - Mali Hizmetler Müdürlüğü, üst yönetici tarafından mali konularda verilecek diğer görevleri de yürütür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Mali Hizmetler Müdürlüğünün Yapılanması
Mali hizmetler Müdürlüğünün kurulması
MADDE 20 - Mali hizmetleri yürütmek üzere her idarede teşkilat kanunu hükümlerine göre Mali Hizmetler Müdürlüğü kurulur.
1-Kağızman Belediye Başkanlığı Mali Hizmetler Müdürlüğü 2006/9809 Sayılı Bakanlar Kurulunun Kararı” ile yürürlüğe 22/02/2007 tarih ve 26442 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Belediye ve bağlı kuruluşları ile Mahalli İdari Birlikleri Norm Kadro İlke ve Standartlarına İlişkin Esaslar Hakkında Yönetmelik” gereğince kurulmuştur.
Mali Hizmetler Müdürlüğünün stratejik planlama görevi; idare performans programı, bütçe hazırlama ve uygulama görevleri; muhasebe, mali istatistik, kesin hesap, faaliyet raporu hazırlama görevleri ve iç kontrol-ön mali kontrol görevlerinin ayrı alt birimler tarafından yürütülmesi esastır. İdarelerin teşkilat yapılarına göre, bu görevler birleştirilerek bir veya daha fazla alt birim tarafından yürütülebileceği gibi, bu alt birimlerin her birinin görevi birden fazla sayıda alt birim tarafından da yürütülebilir.
Harcama yetkilisi ile muhasebe yetkilisi görevi aynı kişide birleşemez. Mali Hizmetler Müdürlüğünde ön mali kontrol görevini yürütenler, onay belgesi ve ekleri ile şartnâme ve sözleşme tasarılarının hazırlanması, mali karar ve işlemlerin belgelendirilmesi mal ve hizmetlerin teslim alınması gibi mali karar ve işlemlerin hazırlanması ve uygulanması aşamalarında görevlendirilemezler ve ihale komisyonu ile muayene ve kabul komisyonunda başkan ve üye olamazlar.
Strateji Geliştirme Birimi
MADDE 21 - Stratejik Geliştirme Birimin Görevleri
Bütçe Birimi
MADDE 22 - Bütçe ve Performans Programı alt biriminin görevleri şunlardır:
Muhasebe, Kesin Hesap Raporlama Alt Birimi
MADDE 23 - Muhasebe Biriminin Görevleri
Gelir Birimi
MADDE 24 - Gelir, Gelir Tahakkuk ve Takip Alt Biriminin Görevleri
İç kontrol - Ön Mali Kontrol Alt Birimi
MADDE 25 - İç Kontrol — Ön Mali Kontrol Alt Biriminin Görevleri
Taşınır Konsolide Birimi
MADDE 26 -Taşınır Kayıt ve Kontrol Alt Biriminin Görevleri
b)Taşınırları en iyi şekilde muhafaza etmek, gerekli bakım ve onarımlarını yapmak veya yaptırmak, veriliş amacına uygun bir şekilde kullanmak ve görevin sona ermesi veya görevden ayrılma halinde iade etmek.
Evrak Birimi
MADDE 27 - Evrak Biriminin Görevleri
Mali Hizmetler Müdürünün Görev ve Yetkileri
MADDE 28 - Mali hizmetlere ilişkin hizmetlerin yerine getirildiği birimin Müdürü Mali Hizmetler Müdürüdür. Mali Hizmetler Müdürü;
d)İdarenin mali yönetim ve kontrol sisteminin etkili bir şekilde çalışması için gerektiğinde harcama yetkilileri ile toplantı yapar, üst yöneticiyi bilgilendirir ve önerilerde bulunur.
Mali Hizmetler Müdürü, görev ve yetkilerinden bazılarını üst yöneticinin onayıyla alt birim yöneticilerine devredebilir.
Mali Hizmetler Müdürünün Sorumlulukları
MADDE 29 - Mali Hizmetler Müdürü, birim görevlerinin yerinde ve zamanında yerine getirilmesinden üst yöneticiye karşı sorumludur. Birim Müdürü;
a)Harcama birimleri arasında mali yönetim ve kontrol alanında koordinasyon sağlanmasından,
Muhasebe Yetkilisinin Görev ve Yetkileri
MADDE 30 - Muhasebe Yetkilisinin Görev ve Yetkileri aşağıdaki gibidir.
h)Muhasebe yetkilisi mutemetlerinin hesap, belge ve işlemlerini ilgili mevzuatında öngörülen zamanlarda denetlemek veya muhasebe yetkilisi mutemedinin bulunduğu yerdeki birim yöneticisinden kontrol edilmesini istemek.
Muhasebe Yetkilisi Üst Yöneticinin Onayı ile görev ve yetkilerini yardımcılarına devredebilir.
Muhasebe Yetkilisinin Sorumlulukları
MADDE 31 - Muhasebe Yetkilisinin Sorumlulukları
Muhasebe Yetkilisi Üst Yöneticinin Onayı ile sorumluluklarını yardımcılarına devredebilir.
Muhasebe Yetkilisi Yardımcısı görev, yetki ve sorumluluğu
MADDE 32 - Muhasebe Yetkilisi Yardımcısı Görev, Yetki ve Sorumluluğu
Şef, Memur ve İşçilerin Görevleri
MADDE 33 - Müdür ve Birim sorumlularının direktifleri doğrultusunda Müdürlük görevlerinin yürütülmesi ve memurların düzenli, tertipli çalışmasını sağlamakla görevlidir. Memurlar tarafından yapılan işleri kontrol eder, işlemlerin eksiksiz ve zamanında yapılm sağlar
Çeşitli unvanlardaki memur ve işçi personel: üstlerinin yaptığı görev bölümüyle kendisine verilen işleri mevzuata uygun olarak tam ve zamanında yapmakla görevlidir
Birim Çalışmalarında İşbirliği ve Uyum
MADDE 34 - Birimin faaliyet ve çalışmalarını değerlendirmek ve gerekli önlemleri almak amacıyla, Birim Müdürünün başkanlığında alt birim yöneticilerinin katılımı ile her ay düzenli toplantılar yapılır. Bu toplantılarda, birimin faaliyetleri ve gerçekleştirilen işlemler, sorunlar, görüş ve öneriler değerlendirilerek bilgi paylaşımı, işbirliği ve uyum sağlanır.
Görev Dağılımı
MADDE 35 - Görev dağılımını gösteren çizelgede, idarenin teşkilat yapısına uygun olarak oluşturulan alt birimlere, görevli personele, personelin görev, yetki ve sorumluluklarına, personelin oda, unvan ve telefon, e-posta adreslerine yer verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Hükümler, Yürürlük ve Yürütme
Mali Hizmetler Müdürlüğünde Kullanılacak Defter Kayıt ve Belgeler
MADDE 36 - Mali Hizmetler Müdürlüğünde kullanılacak defter, kayıt ve belgeler, aynı bilgileri içerecek şekilde elektronik ortamda da düzenlenebilir. Bu şekilde düzenlenecek defter, kayıt ve belgeler, gerektiğinde çıktıları alınarak, sayfa numarası verilmek ve yetkililerince imzalanmak suretiyle konularına göre açılacak dosyalarda muhafaza edilir.
Evrak Kayıt Sistemi ve Yazışmalar
MADDE 37 - Mali Hizmetler Müdürlüğüne gelen ve giden her evrak bekletilmeksizin kayda alınarak, gelen ve giden evrak defterinde izlenir. Yazışmalar sınıflandırılarak, standart dosya planına göre dosyalanır ve arşiv sistemine göre korunur.
Tereddütlerin Giderilmesi
MADDE 38 - Bu Yönetmeliğin uygulanmasında ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye ve gerekli düzenlemeleri yapmaya Belediye Meclisi yetkilidir.
Yürürlükten Kaldırılan Yönetmelik
MADDE 39 - 1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesiyle birlikte, varsa yürürlükte olan Mali Hizmetler Müdürlüğü Görev ve Çalışma Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 40 - Belediye Mali Hizmetler Müdürlüğünün yapılanma ve görev, yetki ve sorumluluklarını içeren bu çalışma esasları, Belediye Meclisince kabul edilip ve Büyükşehir Belediye Başkanlığınca onaylandıktan sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 41 - Bu Yönetmelik hükümlerini Belediye Başkanı yürütür.